Webinars inzetten om te verkopen?

Webinars inzetten om te verkopen?

Het belangrijkste doel van een webinar is om iemand iets te leren. Dit doe je door waardevolle kennis te delen. Kennis waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Ook al is het uiteindelijke doel om een product of dienst te verkopen. Het educatieve aspect van een webinar blijft heel belangrijk.

Niemand zit te wachten op een verkooppraatje van een half uur of langer. Je moet dus met iets goeds komen. Een webinar geeft je de kans om dit te doen. Je krijgt namelijk onvoorwaardelijke aandacht van de kijkers. Deelname is vaak vrijwillig, iemand is echt bereid om zijn of haar volle aandacht te geven.

Tijdens een webinar kan je de deelnemers echt bij je verhaal betrekken. Op deze manier kan je iemand iets leren en zo aan je te binden. Een webinar presentator kan je zien als een trainer, coach of leraar. Hoe kan je als webinar presentator op een goede manier die leraar of coach zijn en toch een goede conversie scoren?

Webinars als verkooppraatje?

Mensen die regelmatig naar webinars hebben gekeken van Amerikaanse ondernemers, hoor ik vaak zeggen dat die veel te agressief zijn en te veel de focus leggen op ‘verkopen’. Het zijn snelle, gladde verkoopverhalen, waarin veel gepusht wordt. Met dat in je achterhoofd, heb je eigenlijk al een voorsprong. Zo wil je het absoluut niet! Jij wilt echt van toegevoegde waarde zijn door een serieuze kennispartner te zijn. Hierdoor trek je vanzelf klanten aan! Bedenk dat het belangrijk is om eerst het vertrouwen te winnen van de kijker, voordat zij overgaan tot de verkoop van jouw product of dienst. Je moet eerst meerwaarde laten zien, door de expert te zijn in jouw vakgebied. Dit kan uiteraard met webinar software.

Bied echt toegevoegde waarde tijdens het webinar

Iedere deelnemer is op zoek naar een oplossing of antwoord. Het is de kunst om tijdens het webinar een deelnemer te overtuigen dat jij niet alleen de juiste kennis in huis hebt, maar ook de perfecte match bent om die persoon tijdens het leerproces te begeleiden. Je moet proberen om iemand tijdens het webinar al aan het denken te zetten en bezig te laten zijn met het zoeken naar een oplossing.

Jammer genoeg zijn er veel zogenaamde coaches die niet oprecht geïnteresseerd zijn in helpen zoeken naar een oplossing voor het probleem van de kijker. Zij bieden liever een tijdelijke oplossing, zodat ze ook in de toekomst steeds opnieuw hetzelfde product kunnen verkopen aan deze deelnemer. Dit zijn de mensen die het webinar een slecht imago geven. 

Drie handige tips om aan te tonen waar de grens ligt tussen verkoop en kennis delen.

1.     Vermeld van te voren dat je tijdens het webinar ook een speciale aanbieding zal doen. Men kan zich hier dan op voorbereiden.

2.     Splits het verkoopgedeelte van het educatieve gedeelte. Start met het educatieve deel van je webinar. Vervolgens doe je een vraag- en antwoordsessie. En op het laatst ga je over naar het commerciële gedeelte van je webinar.

3.     Plan twee verschillende webinars. Eén webinar waar je echt alleen aandacht hebt voor het educatieve aspect. Het andere webinar zal heel duidelijk zijn over de verkoop van jouw product of dienst. Een presentatie waarin je ook kennis deelt, maar altijd gelinkt aan jouw producten of diensten.

Is een leraar een slechte verkoper?

Absoluut niet! Het gaat om de juiste balans vinden tussen educatie en verkoop. Als je tijdens het webinar een hoogwaardige educatieve ervaring creëert, win je het vertrouwen van de kijkers. Een eerlijke en transparante aanpak zal altijd een toegevoegde waarde en uiteindelijk sales opleveren!