Hier moet je op letten wanneer je een CRM systeem wilt kopen

Hier moet je op letten wanneer je een CRM systeem wilt kopen

Denk je eraan een CRM systeem te kopen? Bijvoorbeeld omdat je klantrelaties graag op één centrale plek wilt beheren? Dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten.

Licht je salesteam in

De implementatie van een CRM is namelijk niet zomaar een proces. Het is klantbeheer software die betrekking heeft op je hele salesteam. Je verkopers, vertegenwoordigers en accountmanagers zijn uiteindelijk de mensen die het gebruik van CRM tot een succes moeten maken. Daarom is het belangrijk dat zij goed worden meegenomen in het keuze proces bij een nieuw CRM systeem. Wellicht houden jullie nu nog werkzaamheden bij in Outlook of draaien jullie nog salesrapportages in Excel, maar nadat jullie starten met CRM ga je dit allemaal in één systeem doen. Dit is een verandering waar iedereen achter moet staan. Het eerste punt om op te letten, is dus dat je goed en duidelijk aankondigt dat er een verandering in de werkwijze aankomt

Bekijk welke functionaliteiten je in je CRM wilt

Vervolgens ga je op zoek naar een passend CRM systeem. Er is CRM software die specifiek gericht is op bepaalde branches (bijvoorbeeld groothandel of zakelijke dienstverlening). Deze systemen verschillen nogal in functionaliteiten. Wanneer je bijvoorbeeld een groothandel bent en hier een customer relationship management systeem voor koopt, zal je te maken krijgen met functionaliteiten hebben die betrekking hebben op de verkoop van producten. Je moet kunnen zien hoeveel producten je uit een bepaalde productcategorie hebt verkocht aan een klant. En je wilt graag weten hoe het zit met de actuele voorraad. Zorg er dus voor dat je weet welke functionaliteiten jij graag in je CRM wilt hebben, om klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. En om bij deze klanten uiteindelijk zo veel mogelijk omzet binnen te kunnen halen.

Wanneer je een CRM koopt, zijn er echter ook algemene functionaliteiten die je graag geïmplementeerd wilt hebben in je software. Zo zijn de standaardfuncties als de agenda en de routeplanner essentiële onderdelen die altijd in een CRM systeem zouden moeten zitten.

Stel vast welke salesdoelstellingen je met het gebruik wilt behalen

Het is belangrijk vooraf duidelijk te hebben wat je graag wilt bereiken met het gebruik van CRM. Wil je de interne communicatie beter hebben? Wil je als manager meer zicht op de dagelijkse gang van zaken binnen het salesteam? Wil je vooral meer verkopen bij je huidige klantenbestand? Allemaal overwegingen die ervoor kunnen zorgen dat je met CRM wilt starten. Stel vooraf goed vast wat het doel is, want op deze manier wordt de keuze een stuk makkelijker wanneer je een CRM wilt kopen.

Waarborg een goede CRM implementatie

CRM software kan vrij complex zijn. Niet in gebruik, maar vooral bij het inrichten van het systeem. Het is natuurlijk een aangelegenheid die veel te maken heeft met ICT. Zorg dus dat je bij je eerste gesprekken met CRM aanbieders goed achterhaalt hoe ze hun zaken geregeld hebben. En of je één persoonlijke accountmanager of consultant krijgt die jou in het CRM proces begeleidt. Pas dan leg je met je organisatie en salesteam een goede basis om meer te kunnen verkopen. En om klantrelaties beter te kunnen beheren.